header

Francis-Vincent Anthony - Università Pontificia Salesiana (Roma) - orcid-icon https://orcid.org/0000000216725976
Salesianum vol. 84 (2022) n. 2, 310-322
Section: Studia

Autori

Francis-Vincent Anthony - Università Pontificia Salesiana (Roma)

Sommario

In più di venti secoli di storia il Pantheon ha reso possibile variegate esperienze ai pellegrini e turisti, cittadini e stranieri, curiosi e studiosi. L’esperienza nello spazio sacro-profano del Pantheon è configurata non solo da quanto viene svolto come ritualità sacra e turistica-culturale attualmente, e da ciò che la struttura rappresenta storicamente ed archeologicamente, ma anche dalla motivazione e dall’identità biografica, culturale e religiosa dei visitatori. La domanda teologico-pratica di fondo che poniamo è: i visitatori, con la loro presenza e movimenti corporei dentro lo spazio sacro-profano, come costruiscono la loro esperienza in un processo ermeneutico che comprende vari livelli: il livello più fondamentale di consapevolezza, quello dello abitare lo spazio, della ricettività estetica, e, infine, dell’elaborazione interculturale nella prospettiva diacronica e sincronica.

Parole chiave

Pantheon | Visitatori | Esperienza vissuta | Interculturalità

Abstract

Over the long duration of twenty centuries the Pantheon has made possible varied experiences for pilgrims and tourists, citizens and foreigners, curious visitors and scholars. The experience in the sacred-profane space of the Pantheon is configured not only by what goes on as a sacred and tourist-cultural ritual currently, and by what the structure represents historically and archaeologically, but also by the motivation and the biographical, cultural and religious identity of the visitors. The basic theological-practical question we pose is: the visitors with their bodily presence and movement within the sacred-profane space, how do they construct their experience in a hermeneutic process that comprises various levels: the most fundamental level of consciousness, that of dwelling in a space, that of aesthetic receptivity, and finally, that of intercultural elaboration in the diachronic and synchronic perspective.

Keywords

Pantheon | Visitors | Lived experience | Interculturality